Kernconcepten
Kernconcept
Voor het leren is betrokkenheid een belangrijke voorwaarde. Daarom bieden we interessante thema’s en onderwerpen in de middagen voor de gehele groep aan. We kiezen thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. We stimuleren de kinderen hierbij om hun ideeën te ontplooien. We starten altijd vanuit de kring, daarna volgt een vrije keuze aan activiteiten. Alle ontwikkelingsgebieden komen aan bod. De ‘Leerdoelen’ vormen hierbij het uitgangspunt. Elk thema staat ongeveer 10 weken centraal en valt onder een groter geheel: het kernconcept. Elk kernconcept omvat twee thema’s. De leerkracht begeleidt de kinderen en stemt de leerstof af op wat een kind nodig heeft en aankan.
Feitenkennis
De meeste feiten zijn gekoppeld aan de kernconcepten. Bijvoorbeeld de feitenkennis die aan bod komt tijdens het behandelen van de Tweede Wereldoorlog (macht) of bepaalde topografische kennis (tijd en ruimte). De feiten die leerlingen leren hangen ook samen met hun interesses. Ze kunnen via de kernconcepten stuiten op onderzoeksvragen die zij stellen en die uitdagen om meer te weten te komen over een onderwerp. Dit geeft een dusdanige betrokkenheid dat de feiten die ze daarbij leren heel goed onthouden worden. Ze zijn er immers zelf achter gekomen en ze wilden het zelf weten! De manieren waarop feiten aangeleerd worden zijn veelzijdig. Een quiz, de computer, een boek, een filmpje……