Onderzoeken vanuit thema's
Leren vanuit thema's
Voor het leren is betrokkenheid een belangrijke voorwaarde. Daarom bieden we interessante thema’s en onderwerpen in de middagen voor de gehele groep aan. We kiezen thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Elk thema start met een schoolbrede opening en eindigt met een afsluiting waarbij we delen wat we hebben ontdekt en gemaakt. We stimuleren de kinderen bij elk thema om hun ideeën te ontplooien, op onderzoek uit te gaan en dit om te zetten in een product (presentatie, tentoonstelling, kunstwerk). Tijdens het werken aan deze thema's wordt een link gelegd met Wereldoriëntatie, Geschiedenis, Natuur en Techniek, maar ook Creatieve vaardigheden.


Feitenkennis
De meeste feiten zijn gekoppeld aan de kernconcepten. Bijvoorbeeld de feitenkennis die aan bod komt tijdens het behandelen van de Tweede Wereldoorlog (macht) of bepaalde topografische kennis (tijd en ruimte). De feiten die leerlingen leren hangen ook samen met hun interesses. Ze kunnen via de kernconcepten stuiten op onderzoeksvragen die zij stellen en die uitdagen om meer te weten te komen over een onderwerp. Dit geeft een dusdanige betrokkenheid dat de feiten die ze daarbij leren heel goed onthouden worden. Ze zijn er immers zelf achter gekomen en ze wilden het zelf weten! De manieren waarop feiten aangeleerd worden zijn veelzijdig. Een quiz, de computer, een boek, een filmpje……